Digitaliserad y-generation mobilt och spelande studenter: WSA-dagen 2013 #blogg100

30 Jan

Idag arrangerades Web Service Award-dagen på Nalen i Stockholm. Bakom eventet står företaget Web Service Award, som mäter kvaliteten på webbsidor. WSA-dagen är seminariedelen inför deras gala, då vinnarna i tävlingen Web Service Award koras.

Jag har varit på några WSA-dagar tidigare och tycker att den utvecklas i positiv riktning. Dagens program var ambitiöst, med talare som Martin Deinoff (Creuna), Sarah Wittbom (Nordic eCommerce Knowledge), Judith Wolst (Berghs och Indeed) samt Jaan Orvet och Andreas Carlsson (Nansen). Dessutom flera olika företag som berättade om sitt eget arbete med webben.

Jag passade på att byta några ord med några av talarna – resultatet ser du nedan.

(För transparensens skull ska jag säga att Pierre Du Rietz, vd på Web Service Award, är en gammal och god vän till mig.
Jaan Orvet och Andreas Carlsson är också vänner, som även har bidragit på flera olika sätt till mitt event Aggro Pekuliar.)

Men, här är alltså tre korta intervjuer med några av talarna. Tyvärr ingen med Sarah Wittbom, som höll ett intressant föredrag som började i e-handel, men i och med att hon landade i en beskrivning av generation Y, slutade som en spaning om hur du behöver tänka för att nå den yngre målgruppen i dag, i Sverige, Kina och Brasilien till exempel.

Deinoff visade rätt attityd

Martin Deinoff hann jag få tag på däremot. Han hade satt titeln ”Var bra!” på sitt föredrag. En smått irriterande titel för mig, men innehållet var värdefullt. Deinoff pratade attityd och filosofi snarare än teknik och byggde väl upp sin argumentation.

Med lite tur finns det snart möjlighet att se hela föredraget, som filmades, men här får du en kortversion av Martin Deinoffs föredrag på WSA-dagen 2013.

Wolst spelifierar framtidens kommunikatörer

Judith Wolst var på plats i sin roll som ämnesansvarig på Berghs för utbildningen Interactive Communications. Hon höll egentligen inte ett föredrag, utan gav bara bakgrunden till det projekt hennes studenter skulle presentera en stund senare.
Vi pratade lite om utbildningen och utbildning i digital kommunikation i allmänhet.

Orvet och Carlsson om responsiv webb – nästa steg

De sista två jag fick tag på innan dagen var slut för min del var Jaan Orvet och Andreas Carlsson från Nansen. De var där för att prata nästa version av enhetskänslig webb – responsive webbdesign som förändrar inte bara formen utan i stor utsträckning också innehållet på en sajt, beroende på vilken enhet en besökare använder för sitt besök.

Spetsa till presentationerna

Sammantaget var det en vettig dag med en hel del bra info. Jag tycker personligen att arrangemanget höll en bra nivå, liksom många av talarna.

Jag tror att publiken skulle uppskatta om vissa talare – framför allt de som berättar om sina egna organisationers arbete, casen – fick mer coaching från arrangören i förväg. Flera av dem ägnade evigheter åt att beskriva antingen det egna företaget och dess verksamhet, eller arbetet med sin webb från det att de skrev sin första html-tagg 1995.

En bra presentation i detta sammanhang, med en webb-savvy publik 2013, utgår från
a) de sista 10 procenten cirka av ens arbete med webbplatsen. Alltså det mest aktuella, det nyaste man har, de senaste lärdomarna eller insikterna.
b) ett verkligt problem, något som varit en hämsko för webbplatsen under lång tid och som man äntligen funnit en lösning på, vilken beskrivs konkret och strukturerat. Helst ett problem och en lösning som andra kan känna igen sig i respektive ha nytta av.

Så enkelt är det. Då kommer man också till något många talare idag var inne på och något som predikats i 6 000 år men hittills bara konstnärer och journalister* lyckats med: att ta användarens/mottagarens perspektiv och utgå från dennes intressen när man tar fram sin produkt.

* Hårdraget? Ok, hårdraget.