Ving skiter i vem du ligger med #blogg100

27 Jan
Annons från resebolaget Ving föreställande två kyssande kvinnor i solstolar.

Vings annons i SvD den 27 januari 2013.

Det finns en del att säga om Vings nya logotyp, som är ett klassiskt exempel på “Åh fan, den är ju likadan som deras logga”-replik vid lanseringen av en ny logotyp. När det är alldeles för sent att göra något åt saken.

Men, oavsett det gillar jag att Ving okommenterat låter det vara två kyssande kvinnor i denna annons, istället för som vanligt kvinna-man. Just att de inte gör en grej av det är bra.

Det förtar intrycket lite grann att de betonar “semester för vuxna” och att det handlar om resor för människor som reser utan barn, men det är ett steg i rätt riktning – att sälja resor till vem som helst utan att blanda in vem mottagaren ligger med.

Sedan kanske vi får vänta på annonsen med kyssande män. Trots allt verkar det fortfarande mer accepterat med kyssande kvinnor än dito män.

Eller, Ving?

UPPDATERAT 1: Uppenbarligen har just Ving haft en annons med kyssande män. Dock i tidningen QX, så det räknas inte riktigt. Där vore det ju bara korkat att köra en kvinna-man-annons.

UPPDATERAT 2: Oscar Altkvist har bloggat om en annan Ving-reklam – den första filmen med nya konceptet. Riktigt bra film, tycker jag, en film som på ett bra sätt förmedlar föräldrakärlek. Den påminner en del om Björn Borgs film från för några år sedan (regisserad av Oscar Bård).