Per Robert Öhlin om varför är en meningsfull idé

4 Jun
Under flera år har Per Robert Öhlins blogg Mine goes to eleven – numera övergiven för hans nya blogg  Fame to claim – erbjudit mig inspirerande läsning. Det som lockar mig i Pers skrivande är att han gärna tar steget upp, eller ner. Som detta med att berätta: medan många ger ytliga, enkla tips – gärna i punktlistor – pratar Per arketyper, tillbucklade hjältar och illdådingar med försonande drag.
Kärnan till kommuniktion, eftersom det är kärnan till berättandet.
I sin nya bok Fame to claim ger Öhlin återigen utlopp för sin passion för att berätta, förklara och göra tillgängligt. Glad är jag som är en av de bloggare som fått tillfälle att publicera ett utdrag ur boken.
Vill du läsa fler utdrag hittar du länkar till hela bloggstafetten under utdraget.
————–

Har du en meningsfull idé?

Det är genom att fråga »varför?« som du får chans att befria dig från det frånstötande, skrytsamma tilltal som är så vanligt bland dem som kämpar för en plats i strålkastarljuset. 
Frågan om varför gör ditt märke synligt, relevant och meningsfullt för människor.
Frågan ger dig möjlighet att befria dig från dina gamla kategorigränser, överskrida normer som dikterar hur saker bör göras och höja dig över de gränser som är så typiska för den reklam vi ser idag. 
Frågan hjälper dig dessutom att agera mer sympatiskt och engagerande. 
Den ger dig möjlighet att driva brännande frågor, utmana normer och vara en inspirerande partner istället för någon som bara flyger rätt upp i ansiktet på folk.
Den gör det lättare att nå nya taktiska höjder. Och med det ökar chanserna att skruva upp ditt drama ytterligare några snäpp, eller kanske fördjupa det ännu mer.
Den stimulerar diskussioner om stora idéer, tidlösa berättelser och drömmar om världsherravälde. Därför att det är bara sådana berättelser som får stora saker att hända.
Sluta att se på märken som substantiv.
Starka märken är verb. Saker som händer.
Nike driver på. Apple befriar. IKEA gör det möjligt. IBM löser problem. Sony drömmer. Och Virgin utmanar.
Det är först när de blir utmanande verb – personliga, engagerande och kreativa verb, med både styrkor och svagheter – som de växer och får kraft att engagera. Såväl utåt som inåt. Både gentemot konsumenter och de egna leden.
————
Fler utdrag ur boken hittar du nedan. Och kanske hittar du någon för dig hittills okänd blogg som snackar om  kommunikation?
Onsdagen 23 maj: Please copy me om ”Hjärtats triumf över förnuftet”
Torsdagen 24 maj: Fame to claim om ”Konflikten håller berättelsen vid liv”
Måndagen 28 maj: Nota Bene om ”Har du hört den förut?”
Onsdagen 30 maj: The Brand-Man om ”Berättelsens sju grundläggande ingredienser”
Torsdagen 31 maj: Internetzzo om ”Skillnaden mellan mål och syfte”
Måndagen 4 juni: Pers värld om ”Har du en meningsfull idé?”
Onsdagen 6 juni: Navid Modiri om ”En krigares själ”
Torsdagen 7 juni: Fame to claim om ”Alfahannar och alfahonor”
Måndagen 11 juni: Fabriken Åkestam Holst om ”Du behöver inte vara arg för bara för att du är billig”
Onsdagen 13 juni: Kontaktmannen om ”Var det hybris eller gemenskap som byggde Babels torn?”
Torsdagen 14 juni: Mangan Lundin om ”Århundradets förförare”
Måndagen 18 juni: The Brand-Man om ”Ur Zues huvud föddes listen”
Onsdagen 20 juni: Retorikiska om ”Marlboro Man, Fjällräven och andra obundna själar”
Torsdagen 21 juni: Wolber World om ”Naiva drömmar som förflyttar berg”
Måndagen 25 juni: Fame to claim om ”Gör din berättelse skillnad?”