Krisande bomarknad föder kreativa annonser

21 Sep
Interiörbild Villa Majsäter

Från annonsen för Villa Majsäter

 

“Kriget är uppfinningarnas moder”, brukar det ju sägas. Kanske är krisen kreativitetens.
Åtminstone har fallande priser på bostadsmarknaden redan gett effekt på bostadsannonserna.

En minst sagt iögonfallande annons bjuder Svensk Fastighetsförmedling i Jönköping. De annonserar ut Villa Majsäter, av allt att döma ett ruckel med fina anor.
Det intressanta är manéret de valt för annonsen. Bilderna visar inte alls något ljus och fräscht, utan för snarare tankarna till något du hittar på en gammal släktings vägg. Svartvita bilder med människor klädda som vid förra seklets början (se ovan).

Målet med annonsen är att väcka uppmärksamhet, men också att ge en känsla av vad huset kan bli. Om du har några miljoner att spendera.

En annan, mindre påkostad men väldigt annorlunda annons, står samma mäklarbyrå fast i Farsta för. Det är copywritern Mattias Sjöstrand* som säljer sin lägenhet och själv har författat texten i annonsen. Ett utdrag:

Det var i den här lägenheten mitt och min sons nya liv började. Vi bestämde alla regler. Här har det till exempel aldrig bråkats. Däremot har det lekts många hundra timmar med LEGO. Det har byggts jättar, robotar, drakar och allt däremellan. Pirater har gömt undan skatter för soldater, jediriddare har fäktats med skelett och poliser har dansat runt med ovanligt färgglada ninjor. Här har sjungits sånger, ritats teckningar och lästs sagor. Och här har kramats, pussats, killats, busats och skrattats.

Värt att uppmärksamma i sammanhanget är förstås Fantastic Frank, mäklaren som gör allting fel (rätt). Ska vi snacka historier, storytelling och sånt, slår de konkurrenterna på fingrarna hela vägen.

Början på en ny trend där bostadsannonsen omdefinieras, eller grepp efter halmstrån på en vikande marknad?

* Klargörande: Jag och Mattias är bekanta med varandra. Det har dock inte påverkat mitt beslut att ta med annonsen.