Ärlig reklam kräver oftast för mycket

29 Apr

Kanske är det en av de mest slitna reklamråden som finns. Att tala sanning. Visst känner du igen det?

Jag tror på det. Jag tror att sanningen alltid vinner i längden. Men jag vet inte om det funkar i reklam, helt enkelt.

Varför? För att det är så förbannat svårt.

Till att börja med: folk räknar med överdrifter, halvsanningar och allmänt ljugande i reklam. Ett sant påstående tenderar att bli alldeles för nedtonat, och därmed osynligt, eller lika skrikigt som allt annat och därmed riskera att uppfattas som lögn.

Sedan: det är dyrt att prata sanning. För att kunna leverera sanna köpargument, måste du först hitta de här argumenten. Det kan till exempel kräva att du testar en massa för att få jämförelsetal. Och det kostar pengar och tar tid. Och även om du hittar argumenten, är det inte säkert att de kommer att sälja. Enklare då att vara lite halvdiffus och chansa.

För det tredje: sanning påverkar både bakåt och framåt. Det är en sak att hitta bra argument för en produkt eller tjänst så som den är. Men risken är stor att du när du letar, upptäcker hur enkelt det hade varit att göra det ännu bättre. Fast då hade man behövt tänka till innan produkten eller tjänsten konstruerades. Vilket naturligtvis inte gjordes, och … ja, nu står du där.

Helt enkelt: eftersom det kräver en stor insats för att ta fram något som säljer sig självt, hoppar många över att göra det. Vilket leder till att fördelarna måste uppfinnas eller skruvas fram när det redan är för sent. Med resultatet att det blir tomt, ihåligt och skrikigt.

Sminka grisen. Bläk.