Amelias jobbannons blir en lyckad kampanj

31 Mar

Tidningen Amelia gör en “best job in the world” – och de kommer att lyckas. Jobbannonsen gäller en projektanställning som “strandtestare i fyra världsdelar” och under rubriken “Kvalifikationer” står det:

– Du ska vara van att röra dig bland många människor.
– Du ska ha kapacitet att vila/göra ingenting under långa perioder.
– Du ska vara simkunnig.
– Du ska vara ansvarsfull inför dig själv, andra och ditt välbefinnande.

Vem kan tacka nej till ett jobb som kräver detta?

Så, inom kort kommer du att se annonsen länkas på FB. Twitter. Kanske även Aftonbladet, Resumé och DN, med flera.

Trots att annonsen säkert är på riktigt (också), kommer den i första hand att göra ett annat jobb än att hitta en strandtestare: att ge Amelia en massa gratispublicitet.

Smart. Och det enda de har gjort egentligen, är att vända på en jobbannons och beskriva jobbet ur ett positivt perspektiv, istället för det vanliga kravställande.

Bravo.