Twitter-guide för nybörjare

11 Mar

Jag håller kursen Professionell Webbkommunikatör, en distanskurs i Batteri Kommunikations regi. Idag skrev jag ett kursbrev om att komma igång på Twitter. Eftersom jag tyckte brevet blev bra, bestämde jag mig för att dela med mig.

Tar gärna emot förslag på ytterligare innehåll, nyansering, korrektion eller vad som!

—–

Bygg varumärket med relationer

Kursbrev 15 i kursen Professionell Webbkommunikatör.

”Oh this is going to be addictive”
~ Dom Sagolla, medgrundare Twitter

Relationsbygget börjar med dialog

I och med de sociala mediernas intåg, har relationsmarknadsföring fått en helt ny betydelse. Att hålla kontakten med sin målgrupp på olika sätt, både existerande och potentiella kunder, har blivit så enkelt idag att det nästan tillhör hygienfaktorerna i modern marknadsföring.
I förra veckan kunde du läsa om bloggande, som är en typ av content marketing men också en del av relationsmarknadsföringen. Även Twitter är delvis en form av content marketing, men i högre grad relationsmarknadsföring.

Varför bry sig om Twitter?

Ja, du har rätt: Twitter befolkas av en pytteliten grupp svenskar (du kan också ladda ner pdf:en). Och en rätt stor grupp andra, men det är ofta rätt sekundärt, om du inte intresserar dig för nyhetsrapportering från katastrofer och annat i realtid, förstås.
Men för oss som kommunikatörer är Twitter guld. Eftersom det finns väldigt mycket folk från medie-branschen på Twitter, kryllar det av intressant information där. Bara att följa upp och lära mer.
Behöver du hjälp med något finns det ofta någon som kan hjälpa dig. Oavsett vad det gäller.
Dessutom kan du bygga ditt kontaktnät.
Som företag kan du självklart marknadsföra dig – med lite tur är det just din nyhet som plockas upp av någon av de stora medierna, men du får också möjligheten att korrigera felaktigheter. Och faktum är att du idag kan få rätt mycket skit för att du inte finns på Twitter – orättvist eller ej.
Är du dessutom ensamföretagare som jag – ja, då blir Twitter gärna ditt fikarum :)

Twitter – att prata som enter

Kommer du ihåg enterna i Tolkiens Sagan om ringen? Har du läst böckerna vet du i så fall att enterna fick en rätt styvmoderlig behandling i Peter Jacksons filmatisering (mutter mutter. För att inte tala om Tom Bombadill, som inte ens fick vara med!).
Hur som – förutom att de levt i typ 6 000 år och är träd, så är det speciella med enter hur de pratar. Det tar, minst sagt, en mindre evighet för dem att få ur sig ett enkelt ”hej”, till exempel. Kanske 17 timmar. Så på tio år kanske enter lyckas säga, tja, ”Hej, jag skulle vilja beställa frukostmenyn med bacon och stekt ägg, eller nej förresten, ta förlorade ägg. Och apelsinjuice, utan is, och kaffe. Tack!”.
Men nu kanske jag vandrar lite utanför min tänkta väg – ber om ursäkt för det.
Jämfört med ent-snack kan Twitter framstå som väldigt snabbt. Det är det också, ofta: följ till exempel hashtaggen #mel2011 mellan klockan 20 och 22 på lördag, så får du se på uppdateringar :)
Samtidigt är Twitter inte alls någon snabb kanal. Twitter är ett samtal som pågår över lång tid. Själv har jag diskuterat medier och medieutveckling med bland andra @mymlan sedan 2008. Och pr, reklam och design med många andra.
Eftersom jag redan skrivit om detta förut tänker jag inte göra det igen, men om du inte orkar läsa inlägget på plats, får du kärnan i det här citatet:

”På Twitter – och andra sociala plattformar – har du inte 140 tecken: du har dagar, månader och år.
Var snäll och fatta detta, en gång för alla, politiker och andra som ’inte får ut mitt budskap på 140 tecken’: det handlar inte om antalet tecken, det handlar om tid.”

Ge och du ska få tillbaka
Twitter är väldigt tydligt en meritokrati. Du förtjänar din popularitet på plats. Allt du gör påverkar. Är du intressant för många, kommer allt fler att följa dig. Är du bara intressant för ett fåtal, lär de börja följa dig. Nyckelordet är, som du ser, ”intressant”. (Ett undantag från regeln är kändisar – dem följer folk oavsett om de har något intressant att säga eller ej.)

Twitter är inte bara meritokratiskt, utan i ganska stor utsträckning också nörd-netikettigt. Det finns helt enkelt ett visst mått av idealism, som säger att man ska uppföra sig hederligt. Ett exempel är att man anger källa, när man sprider vidare något som någon annan tipsat en om. Här ska sägas att det är ett beteende som verkar ha en fallande trend.

Att dela med sig av intressant information är centralt på Twitter. Har du ett konto och följer ett antal personer, kommer du snart upptäcka att det skickas länkar och tips mest hela tiden.

Gör det du med. När du hittar intressant läsning på nätet (eller film, foton eller annat), berätta det. Kanske med något av verktygen jag nämner nedan.

Nå dina läsare

Många marknadsför sig själva på olika sätt på Twitter. Ibland genom vad de skriver, ibland som ren textreklam.
Vad gäller det förstnämnda är det viktigt att inse vad det handlar om – relationer. Tänk dig att de som följer dig är bordsgrannar på en middag. Säg inte saker om dig själv på Twitter, som du inte skulle säga på en middag: du blir lätt skrytig. Istället, var lite avslappnad och dig själv, med upp- och nedgångar. Det blir oftast bättre.
Twittrar du för ditt företag, gäller lite andra regler. Några tankar från framgångsrika Mattias Boström på Piratförlaget läser du här, några andra intressanta tankar hittar du här.

Men, något du absolut ska göra utan att skämmas, är att tipsa om dina blogginlägg. Bloggar du tio gånger om dagen kanske du ska välja vilka du twittrar om, men annars – kör. För WordPress finns massor med verktyg som gör att dina blogginlägg automatiskt postas på Twitter när du publicerar dem – sök på Twitter under Tillägg/Plugins.

Kom igång

Det är lätt att komma igång på Twitter: bara upp och registrera sig. Men några saker tycker jag du ska tänka på.

Användarnamnet. Hitta ett användarnamn som är du – gärna ditt eget. Men se samtidigt till att det är så kort som möjligt. Mitt användarnamn är @pellet, vilket betyder Pelle T. Det blev det för att Per och Pelle båda var upptagna när jag registrerade mig. Men @pellet har varit bra och är ett bra namn – på många sätt bättre än min namne, som fick ta @pelletsmaskinen.
Skälet till att namnet ska vara kort? Du har bara 140 tecken på dig, om någon skickar vidare (retweetar) ett av dina meddelanden, är ett långt namn en nackdel.

Presentera dig. Skriv en kort presentation (bio). Det lönar sig. Själv följer jag bara undantagsvis människor utan vettig presentation.

Börja följa. Twitter är helt meningslöst så länge du inte följer någon. Gillar du medier, följ @mymlan, @jocke, @kingasanden och till exempel. Marknadsföring? @britstakston, @reklamaren, @deeped, @doktorspinn, @the_brand_man och @ddesk till exempel. Och så vidare. En genväg till intressanta personer kan vara att kolla in en lista (här är de som följer mig, men det finns tusentals listor förstås).

Lyssna. Jag tycker alltid att man ska känna av stämningen innan man höjer rösten, oavsett vilket socialt forum det handlar om. Andra håller inte med. Du behöver inte vara knäpptyst, men att börja replik-spamma andra är kanske inte helt kosher.

Konversera. Våga prata med folk. Säger någon något du tycker är intressant, håller med om eller tycker var bra sagt, berätta det. Intresserar du dig för folk, kommer de att börja intressera sig för dig. Själv börjar jag alltid följa folk som säger intressanta saker direkt till mig eller replikerar på saker jag säger, om jag inte redan följer dem förstås.

Liten Twitter-guide

Några centrala begrepp på Twitter som det är bra att känna till:

Tweet=inlägg, uttalande. Helt enkelt dessa max 140 tecknena du säger något med.

Replies=repliker. Någon riktar en tweet direkt till dig. Det syns genom att ditt användarnamn finns med i tweeten. Det är alltid en bra idé att svara på repliker som behöver svar – är du ett företag är det ännu viktigare. En replik ser ut såhär:


Mention=omnämnande. En replik där du inte är direkt tilltalad utan omnämnd eller pingad. Mentions heter också fliken på Twitter där omnämnanden och repliker samlas under.

Pinga=uppmärksamma. Att pinga något på internet betyder att ge sig till känna eller snarare, att skicka ut en signal och se om den studsar tillbaka (kommer från flottan och ubåtsvärlden). På Twitter kan man skriva ”ping @pellet” om man gör ett inlägg om något som man tror kan intressera en viss person, men som man inte adresserar direkt till den personen.

Hashtags=ämnesmärke, vinjett. Ser ut såhär: #egypt. Det är en kategorisering eller vinjett, som anger att en replik gäller detta ämne. Ämnesmärket gör det enkelt att genom en sökning läsa allt som sagts i ett visst ämne. Märket gör det också möjligt att filtrera bort inlägg om ett visst ämne via till exempel Muuter.

Trending topics=populära ämnen. Trending topics är en listning av ämnen väldigt många twittrar om just nu, baserat på ämnesmärken (hashtags). En av få gånger ett svenskt ämnesmärke legat på topp tio var när Melodifestvals-kvalet hade premiär 2011.

Listor. Är vad det låter som. Du har som användare möjlighet att sortera in andra twittrare i listor och kan välja att göra listan publik.

RT=retweet, återsändning. När du skickar vidare ett inlägg från någon annan. Det är kutym att tacka för återsändningar, men det beror på situationen. Är du ett företag kan det absolut vara en bra idé, om det inte handlar om väldigt många återsändningar.

#ff, #ffse=Follow Friday, Follow Friday Sverige. En uppmaning till andra att följa vissa personer. En kärlekshandling som ofta används för att visa uppskattning för extra värdefulla följare.

Onödiga misstag

Naturligtvis finns det massor av möjligheter att begå fel på Twitter. I de flesta fall spelar de ingen roll, om du inte är väldigt känslig för att förlora följare. Är du å andra sidan det, riskerar du att bli tråkig på Twitter. Folk försvinner om du svär, om du pratar politik, tv, film, gnäller lite, är för provokativ … faktum är att allt som är intressant, får någon annan att se rött. Get over it. Twittra om vad du vill så får du de följare du förtjänar.

Men, några fåniga grejer är onödiga. Till exempel dessa:

Många följare≠viktig. Nej, ett stort antal följare innebär inte att du är viktigare än någon annan. Fördelen med den insikten är att du inte behöver bry dig om hur många följare du har, utan kan koncentrera dig på att vara intressant ;)

Måste följa tillbaka. Nej, du måste inte följa tillbaka alla som följer dig. Men det är hederligt att kolla vilka som följer på dig – kanske vill du följa dem oavsett om de följer dig.

Våga avfölja. Har du följt en person länge kan det vara svårt att sluta. Man har en relation. Men även om det finns djupa relationer på Twitter, är inte alla det. Är en person ointressant och fyller ditt flöde med ointressantheter, våga sätta stopp. Kanske följer du på igen om ett halvår.

Några smarta verktyg
Twitter är kul, men att titta på det i webbläsaren … nej, tack. Mitt tips: använd en desktopklient. Jag använder Tweetdeck som, trots att det inte är perfekt, är perfekt (ok, medger att den förklaringen inte var optimal, men du fattar va?).
En bra lista på klienter hittar du här.

Dessutom finns tusentals verktyg för att mäta, jämföra, hitta och förkovra sig i Twitter-statistik eller vad det nu är. En lista på olika tjänster hittar du här.

Så ja.

Finns det mer att säga om Twitter? Javisst. Och många har gjort det. Så jag stannar här och låter dig själv forska vidare om du vill veta mer. Men, än en gång – har du inte börjat twittra, gör det nu. Det kan väl i allafall vara värt ett försök?

 

PS. Såg du länken till sidan om relationsmarknadsföring i brevets början? Följ den: den leder till en underbar förklaring av begreppet! Men du kanske nöjer dig med en havererad relation såhär på fredagskvällen? ;)