Här är dagens 4 bästa nyheter:

14 Jan

Frågan är hur den blir till, hr Öhlin.

Per Robert Öhlin lär dig allt du behöver veta för att bli copywriter
Jag är extremt glad över att Per Robert Öhlin blir den som tar över Copywriting-kursen på Batteri Kommunikation, när Monica Rogstadius nu valt att sluta. Per är, som alla som läser hans blogg Mine goes to eleven!, inte bara en pedagogisk och eftertänksam bloggare, utan också decennie-erfaren copywriter och flyhänt författare till bland andra Fuck Logic, Branding enligt Forrest Gump och nu senast Den mentala orgasmen.
Därför tror jag att Batteris copywriting-kurs är i fortsatt goda händer också framöver, och kan varmt rekommendera den till dig som vill satsa på en karriär eller bara bli en förbaskat mycket bättre skribent.

Carin Fredlund delar med sig. Och delar Sam Katz.
Sveriges mest respekterade reklamjournalist Carin Fredlund har blivit med blogg. Till min stora glädje: jag delar min passion för att reflektera och diskutera kring reklam med henne. Så gillar du lite mer djup i reklamdiskussionen än mediernas anslagstavlor erbjuder, föreslår jag att du springer in på hennes blogg ibland.
Oavsett om du gillar det eller ej, föreslår jag att du följer länken ovan och läser creative revolution-copywritern Sam Katz krönika, som Carin återpublicerat på bloggen. Ursprungligen från Quo Vadis -89. Nostalgisk i dubbel bemärkelse, men med en innerlighet och saknad som känns på huden.

Mer från hr Jakobsson, via unge Åkerberg
Mattias Åkerberg har publicerat den tredje delen i Papercut-kampanjen, gjord av DDB med Magnus Jakobsson vid tangenterna. Rysligt bra. Vet inte vad som imponerar mest – att få idén, att lyckas genomföra den så bra eller att lyckas övertyga kunden om att jo, det här är värt era pengar. Eller, kanske är det pro bono, men ändå. Jaja.
Bäst tycker jag fortfarande att den första är. Dels för nyhetens behag, men också för det Ulrika Fjällborg Resumé pekade ut i sin blogg: den vita ytan kring det avvikande “Sassa brassa …” gör att du som läsare lätt hoppar dit, om du tröttnar på att läsa hela texten. Det gör att du snabbspolar till själva payoffen. Ett grepp som DDB inte utnyttjar i de andra annonserna. Kanske visa av erfarenhet, men – vad vet vi om det?

Ronnestam bryr sig – ger bort sin nyckel till framgång
Johan Ronnestam delar med sig av – tada – den modell han använt för sina kunder de senaste åren. Väldigt läsvärt. Jag har inte tuggat klart hela texten och tänkt igenom innehållet, men törs redan nu säga att det är bra. Det är bra.

Slutligen vill jag skicka en uppmaning: lägg INTE till folk i grupper på FB, utan att ha frågat dem. Grupperna är förinställda på att skicka alla uppdateringar till alla medlemmar som mejl-notifieringar. Och vem fan vill ha mejlnotifieringar? Tänk dig då att vakna en morgon och ha 42 mejl från en grupp jag inte vill va med i som handlar om något jag skiter i. Gör man så mot sina vänner? (OBS: empiriskt utforskat)