Hålla föredrag handlar om att hitta artisten i dig

12 Jan

Igår pratade jag föredragshållande och duktiga föredragshållare med en uppdragsgivare. Vi diskuterade vad de bästa föredragarna har, som vi själva saknar på scen.

Vi nämnde minutiösa förberedelser.

Klädsel.

Svåröverträffade presentationer, bilder och exempel.

Men i slutänden handlar det om vad Billy Andersson lyfter fram på den ofta underhållande Utvecklingsbloggen hos Resumé. Nämligen artisteri.

Bra presentatörer eller föredragshållare har kvaliteter som inte riktigt går att sätta fingret på. De skapar närvaro, de inspirerar, de lyckas få gamla klyschor att öppna ögon och kännas fräscha (för handen på hjärtat – när, bortsett från TED, såg du en presentation som innehöll genuint ny information för dig?).

De är helt enkelt artister. Inga tv-kastande rockers, arenafyllande pop-brudar eller skönsjungande donjuanner, men ändå. Konferenshotellens domptörer. Mässhallarnas drottningar.

Speciellt under åren på CAP&Design fick jag en hel del träning i att stå på scen. Jag hittade en stil som funkade bra, i det sammanhanget. Men bara som konferencier eller introduktör: några längre föredrag blev det sällan.Via undervisning har jag i perioder istället haft tillfälle att prata inför folk länge, mellan tre och sju timmar åt gången.

Men det är en jäkla skillnad på att introducera och undervisa, och att förtrolla ett auditorium. Något Johan Ronnestam, Bea Szenfeld, Göran Adlén, Stefan Hyttfors, Judith Wolst och andra uppenbarligen lyckas med.

Som tur är tror jag att det inte handlar om medfödd talang, utan i större utsträckning om övning och erfarenhet. Det har i alla fall funkat för mig. Efter att ha klampat igenom rejält en gång när jag skulle hålla föredrag på ett upphaussat event, fick jag tänka efter och tänka om. Vad var det som gick fel? Att hitta några grundläggande skillnader mellan vad jag gjort fram till dess och vad jag gjorde den gången, var enkelt.

  • Normalt pratade jag om saker som satt i ryggmärgen. Den här gången ville jag försöka hitta ny, otuggad information att förmedla.
  • Normalt prioriterade jag och valde vad jag skulle säga associativt. Den här gången hade jag en idé om att arbeta logiskt och medvetet.
  • Normalt hade jag en avslappnad låt gå-inställning till att prata och litade på mig själv. Den här gången trissade jag upp mig själv och blev osäker på om jag skulle klara av det. Vilket jag ju sedan inte gjorde heller.

Enkla men bra lärdomar. Så när jag skulle hålla ett nytt föredrag under liknande förutsättningar i höstas, hade jag detta i bakhuvudet.

Eftersom jag har hållit i CAP&Design Live, tidningen CAP&Designs seminarier som körs fyra gånger per år (nästa gång i februari, om typografi) rejält många gånger, har jag också sett både lyckade och misslyckade föredrag och haft tillfälle att utvärdera och analysera vad som skiljer dem åt.

Men inte bara det: jag hade också läst världens bästa bok om retorik, Göran Häggs Praktisk retorik. En superb manual för vilken talare som helst och en bok jag tagit för vana att rekommendera till alla jag tror kan ha glädje av den.

En styrka med Praktisk retorik är att den tar ned detta med föredragshållande på jorden på ett bra sätt. Den visar att det där med presentationer, kläder och annat – det är kanske inte så viktigt ändå. Istället betonar den vikten av att ha något att säga och att säga det på ett medvetet sätt. Retoriskt, helt enkelt.

Resultatet av mina personliga erfarenheter och de lärdomar jag drog av boken blev ett föredrag uppbyggt efter en retorisk struktur. Ingen projektorpresentation, små A6-stora stödlappar i händerna.

Det gick bra. Det gick verkligen bra, faktiskt. Besökarbetyget blev inte max, men helt ok (snitt 4,5 av 6) och en bit över snittet. Och många positiva kommentarer efter föredraget och även dagen efter, enligt arrangören.

Så även om jag själv har en bra bit kvar innan artisteriet finns på plats, vill jag ge dig som ogillar att prata eller har en av dina första presentationer framför dig några råd. De kommer inte från någon som fyller Globen, men levereras i all välmening.

  1. Bestäm dig för en sak du ska få folk att minnas från ditt föredrag. Vad vill du säga? Vad vill du få folk att göra efter föredraget? Svårt. Det är därför så få klarar av att göra det.
  2. Slappna av. Folk är där för att se dig och lyssna på dig, inte för att stena dig. De är redan intresserade.
  3. Är du ovan – prata om ämnen du verkligen behärskar. Håll dig inom gränserna för din kunskap.
  4. Provprata. Skriv hela ditt föredrag, läs, korta till stolpar, ha med stolparna på scen – till exempel som A6-lappar. Min erfarenhet är att det går långsammare att prata på scen än hemma, men det växlar.
  5. Fundera på om du måste ha en bildpresentation. Projektorbilder med text kan du stryka direkt. Bilder behöver du inte visa om de inte gör något som är svårt att beskriva i ord, väldigt enkelt att ta till sig i bild. Genom att låta människor skapa egna bilder utifrån dina ord, hämtar de kunskap ur sina egna erfarenheter, vilket skapar starkare bilder och gör det lättare att komma ihåg vad du säger. Jämför med att läsa en roman – du har väl slutat med bilderböcker?
  6. Har du lovat saker i presentationen/införsäljningen av ditt föredrag – se till att få med dessa saker, tydligt och till punkt och pricka. Det händer att folk går på ett helt seminarium för att få höra om en specifik punkt. Om det råkar vara en av dina, se till att de får vad de sett fram emot. Enklast är om du ser presentationstexten för ditt föredrag som ett synopsis.
  7. Säg hellre färre saker på ett bättre sätt, än många saker otydligt. Det finns massor av duktiga människor, specialister och andra, som inte alls lyckas nå ut med sitt föredrag. Det beror ofta på taskig målgruppsanpassning.
  8. Underskatta inte, överskatta inte. Sätt dig in i vilka som lyssnar. Kolla upp vilken nivå de befinner sig på kunskapsmässigt inom det område du kommer att prata om. Rätt formulerat kan du tala till både de duktigaste och de minst avancerade och nå fram till båda. Fel formulerat når du ingen.
  9. Läs Praktisk retorik, använd kunskaperna som finns där. Jag törs hävda att läser du den, kan du skippa resten av talarlitteraturen och istället satsa på att öva. Så tänker i alla fall jag göra.
  10. Uppdaterat: Joakim Jardenberg lägger till en tionde punkt – lyssna på publiken. Varför du ska göra det berättar han hos sig.

Mitt nästa föredrag håller jag den 21 januari, i Malmö. Om text och copywriting. Jag gör det bland annat tillsammans med några av de artister jag nämner ovan. I sammanhanget är jag en dvärg, men va fan – ingen av de andra kommer att prata om mitt ämne. Ingen kommer att göra det på mitt sätt. Så vad är det värsta som kan hända?