Folk som vet pratar reklam på Eurobest

14 Dec

Tidningen Shots besöker reklamtävlingen/-festivalen Eurobest – den som kunde ha blivit årlig i Stockholm, men inte blev det (enligt vissa personer på Reklamförbundet på grund av min bevakning för Resumés räkning). Artikeln från festivalens andra dag innehåller ett gäng riktigt vettiga uttalanden och resonemang från bland andra svenskarna Linus Karlsson (tidigare Mother NY, snart McCann Erickson) och Filip Nilsson, cd F&B.

Ur artikeln:

”Did you know that 70% of Mini car owners would choose the power of flight over any other super-power? Or that the majority of teenage girls would, more sadly, choose the power of invisibility? These intriguing insights were offered up by Linus Karlsson, the soon to arrive new chairman and chief creative officer for McCann Erickson[.]

His session, ‘What do we really know?’ at Eurobest on day two of the conference programme was funny and provocative and captured a challenge posed by several speakers; to defy the run of the mill thinking about ‘target’ audiences and to challenge research and creativity to work harder to find a deeper understanding of people beyond the broadest and largely useless stereotypes.” London and New York.

Läs hela artikeln, den är värd fem minuter!

Passa också på att läsa denna artikel om det övergripande temat i många av talen: gör vad som helst, bara det inte är reklam.

Den sistnämnda artikeln kan också delvis läsas mot bakgrund av vad Per Robert Öhlin skriver om reklam och teknik.