Välgrundad kritik risk för reklambranschen

4 Dec

Pratade häromdagen med en rejält meriterad copywriter om bristen på offentliga åsikter om svensk reklam. Alltså, att personer som bevisat att de kan göra bra reklam, ger luft åt vad de tycker om reklam, branschen eller annat i offentliga forum. Lite som Joakim Jonasson gjorde under tiden på och efter Paradiset.

Istället är det ofta de som i pr-syfte vill fästa strålkastarljuset på sig själva eller på sin nystartade byrå som öppnar käften och uttalar sig i branschpressen.

Att meritlistan eller bristen på sådan ofta är viktigare än åsikterna i sig, oavsett hur välgrundade de är, ofta kommer i första hand, blir uppenbart i kommentarsfältet hos till exempel Nina Åkestam – som enligt mig varit delaktig i en hel del riktigt bra kampanjer på Garbergs. Trots detta lyftes många gånger hennes relativt korta erfarenhet fram som ett argument mot åsikter, oavsett hur bra hon argumenterade för dem.
En annan som fått sin meritlista ifrågasatt efter att ha tyckt någonting är Mattias Åkerberg på Please Copy Me, sedan frilansstarten tydligen Please Hire Me.

Trist, kunde jag och copywritern enas om. För debatt och diskussion behövs väl?

Jag är övertygad. Men samtidigt finns en risk.

För tänk såhär:
En mindre reklambyrå, hyfsat ung och oetablerad, gör en kampanj för sin största kund. En kampanj som dessvärre sågas på punkt efter punkt i Resumé av typ Andreas Dahlqvist eller Filip Nilsson.

Hur skulle det påverka den lilla reklambyråns relation med sin kund?

Reklambranschen jobbar, precis som design- och pr-branschen på konsultbasis. Och det är sällan väldigt, väldigt stark lojalitet mellan uppdragsgivare och byrå – åtninstone inte att döma av hur ofta olika företag byter byrå.
Därför kan välgrundad kritik från starkt meriterade personer bli förödande för mindre meriterade byråer och konsulter.

Så kanske ska vi vara glada att just den typen av kritik inte existerar. Medan vi fortsätter att sakna en vettig diskussion på en mer generell nivå, en diskussion om vart reklamen och branschen är på väg eller borde vara på väg.