SHB gör det enklaste till krånglig historia

29 Nov

Mejl fran SHB som uppmanar till besok på internetbanken for att lasa ett meddelande.

Okej, jag gillar min bank. Gjorde jag inte det, skulle jag byta bort den (bäva, banken, bäva!).

Men ibland blir jag lite trött.

Tack, Handelsbanken. Ni skickar alltså ett meddelande som påminner om att jag tidigare fått ett meddelande om att jag har ett meddelande på internetbanken – ett meddelande som jag enkelt kommer åt genom att rota fram en säkerhetsdosa, plugga in den i datorn, dra igång webbläsaren, surfa in på internetbanken, logga in (vilket kräver säkerhetsprogram och normalt tar cirka fem minuter) för att till slut kunna klicka på min brevlåda på banken. Och sedan klicka på rätt meddelande.

Vilket i detta fall ville berätta att jag fått en ny kortfaktura, som jag nådde via en länk. Eller kunde läsa när den kom i brevlådan. Och inte behövde bry mig om, eftersom jag hela tiden får kontobesked och saldon, samt att jag betalar med autogiro.

Jag vet inte jag. Smidigt är kanske inte ordet jag söker just nu.

(Och, btw, kära Handelsbanken: skälet till att jag inte bryr mig om era meddelanden om att jag har meddelanden till att börja med, är att de meddelanden ni skickar är oerhört ointressanta och svårtillgängliga. Tips på nyckelord framöver: läsarfokuserat.)