Vrida musten ur nyttan med sociala medier – en grej jag skulle vilja göra

5 Nov

Sociala medier bla bla bla. ha. ha ha.

Tröttsamt? Jo, jag håller med. Ironiskt nog är det just nu sociala medier verkligen börjar få nån effekt att prata om. En effekt som sträcker sig långt utanför de sociala medierna, alltså.

Med andra ord, när det slutar att vara kul att prata om sociala medier och vad de kommer att innebära och leda till, händer just det: de innebär och leder till saker. Fånigt, om du frågar mig.

Men övertron och undertron på sociala medier finns fortfarande i olika läger. Liksom en rätt nischad syn på vad det är: oftast blir sociala meder Facebook och Twitter. Så inte i SvDs kartläggning av hur väl olika kulturinstitutioner utnyttjar sociala medier (ladda ner pdf:en i rutan “Läs mer” för att få själva artikeln), där även Youtube, Flickr och några till får vara med.

Sociala medier finns i dag helt klart på kartan. Om de är bra, varför de är bra, hur de är bra och hur du gör som företag för att dra nytta av dem – om detta råder det väldigt många olika åsikter. Från ”Nämn inte ordet igen” till ”Busenkelt klart ni ska köra ni kommer att tjäna en miljaaaaaard och få groupies på kuppen”. Lätt polariserat, alltså.

Jag tycker att det vore förbannat kul att genomföra en “Sociala medier skallkrossardebatt” om det här. En inte alls myspysig liten get together för likasinnade som vill kalla sig nördar och umgås framför skärmens blåa ljus, alternativt sitter i Chesterfield-fåtöljer och diskuterar von Spröjsfönsters skildring av 30-åriga kriget med en ljumnande Laphroig i handen med eldstadens flammande sken i fejset. Nej, en riktig debatt, där folk gör sitt bästa för att göra ned varandra och motbevisa. Som inte går ut på att hitta en kompromiss och skiljas som vänner, utan på att vinna och sen ta en öl med motståndaren och trakassera varandra, hjärtligt men bestämt. Inför publik under två timmar.

Eller nåt.

Borde inte det kunna bli både underhållande och intressant?