Valet statistisk guldgruva för direktreklam

24 Sep

Har du tänkt på att all rapportering kring det nyss avgjorda (nåja) valet är manna från himlen för dig som sysslar med direktmarknadsföring? Under veckor har medierna mätt, analyserat och rapporterat vad de olika väljargrupperna brinner för – många gånger rätt generellt och övergripande visserligen, men med hjälp av andra källor, som FSI och statsvetaren Henric Oskarsson (kolla juli 2009 för några väljarprofiler).

Fantastiskt va? Nä, inte ännu.

Men när du nu har en inblick i vad olika partiers sympatisörer brinner för, kan du använda den kunskapen tillsammans med den statistik du hittar på Val.se och den supersköna, snabbskannade Valkoll.se.

Så, plötsligt har du en gratis researchdatabas som gör det enkelt att hitta rätt generella majoritets-åsikter i tydligt avgränsade geografiska områden. Vidare kan du enkelt skaffa en schablonbild vad de olika partiernas väljare står för och – voilá – du har en utmärkt grund för att hyperrikta din oDR med hjälp av digitaltryck och anpassa ditt budskap så att det ska passa så många som möjligt och vara så riktat som möjligt i varje enskilt område.

Men fantastiskt nu då?

Eller så lägger du 200 000 på att få en undersökning som säger att du ska rikta dig till kvinnor, 25–45 år, med tonårsbarn och som gärna lagar pasta.
För DET är relevant och träffande.

Eller – vad säger du?


Statistikpresentation av Xplorer

Statistics Xplorer är visuellt trevligt och sjukt kul att leka med.

Anyway. När vi ändå är inne på statistik vill jag tipsa om NcomVA som tagit fram verktyg för att presentera statistik. Oerhört bedårande, är det. Själv fastnade jag i en halvtimme och drog i reglage, och hade det inte varit för min vackra självdisciplin hade jag fortfarande suttit kvar. Den, och en ettåring.

Visst är det Hans Rosling och Gapminder, men NcomVA erbjuder sitt verktyg för bloggar också, vilket är väldigt attraktivt. Jag älskar bra informationspresentation.

(Roslings TED-presentation har du säkert sett, men jag tyckte det vore ohyfsat att bara länka.)

Annars tycker jag att TV4 var jäkligt smarta med sin Mentometer-app under valspurten. Använd tekniken när den ändå finns där. Nu längtar jag bara till att någon gör en liknande app som kan hyras per event, så att man kan mentometer-mäta i frågor och visa resultatet via en webbsida. Enkelt och skulle vara värt några spänn, åtminstone så länge det inte bara är Ericsson-personal i publiken.

Tipstack för NcomVA till Pär Nilsson.