Vill du säga något, säg det snyggt

25 Aug

Filmen Logorama är ett stycke välgjort ifrågasättande av vår kommersiellt genomsyrade vardag. Den utspelar sig i en tillspetsad version av världen, där logotyperna och kommersiell grafik tagit över totalt.

Genom att dra bilden till sin spets, ställer skaparna av filmen, franska H5, frågan om hur mycket kommersiallism samhället och vi som befolkar det faktiskt klarar av. Deras eget svar serveras tittaren kanske i filmen, men det är inte nödvändigtvis sant.

Det är lätt att slå undan filmen som en nidbild och riksdagspolitisk retorik, men att göra det är bara att förenkla för dig själv, om det nu är så att du själv arbetar i den bransch som producerar kommersiell konst. Eller “konst”. Eller “kommersiell”, för den delen. Precis som alla andra professioner har vi som jobbar med kommunikation ett ansvar att ibland ta ett steg bakåt och se hur vårt eget lilla bidrag påverkar helheten, och hur helheten påverkar sin omgivning.

När Dagens Media berättar hur riksdagspolitikerna resonerar kring reklam är det både deprimerande och skrämmande. Men bara för att några hycklare i riksdagen (hycklande eftersom deras reklamförakt som vanligt bara gäller andra – inte sig själva eller deras organisationer), får vi inte välja ryggradsreflexen och skjuta bakut.

Vilken plats får reklam och kommersiella budskap ta i samhället? Får de ta mer plats om de har högre kvalitet – eller är det egalt?

Oavsett vad – när H5 debatterar blir det värt att lyssna på.