Nyfiken student fick påse ludd till svar

17 May

Jag fick ett mejl:

Hej Per!

Jag googlade mig in på din blogg när jag sökte på sociala medier och hittade mycket intressant!
Jag går en utbildning som heter Evenemang och projektledning och håller nu på att skriva mitt examensarbete.
Jag är mycket intresserad av marknadsföring och vill fördjupa mig mer i sociala medier, vilket då blev mitt examensarbete.
Det går ju att hitta massor av information på nätet men jag är ute efter lite mer konkreta råd och vänder mig därför till dig och hoppas och håller tummarna på att du skulle vilja hjälpa mig :)
Jag undrar främst vad du skulle ge för råd till ett företag som ska marknadsföra sig i sociala medier för första gången, vad bör de tänka på och hur väljer de var de ska synas? finns det någon bra mall/struktur för hur man går till väga i det stadiet?
Exempelvis en eventbyrå, i vilka sociala medier tycker du de skulle passa?
Tacksam för svar!
Mvh XXX
Evenemang och projektledning
Mitt svar:
Hej XXX,
kul att du riktat in dig på detta! Det låter bra att du har avgränsat dig ordentligt också, det är många som skriver om det så det är nog bra att nischa in sig :)

Sociala medier är ju rätt speciellt som marknadsföringskanal som du vet, och jag kan inte ge några riktigt generella råd: de jag har har jag bloggat om (http://www.persvarld.se/2009/04/28/sa-marknadsfor-du-via-sociala-medier/ och http://www.persvarld.se/2009/10/23/umgas-inte-med-nan-du-inte-kan-tjana-pengar-pa/ till exempel).

Att välja var du ska finnas beror helt på vad du har för verksamhet, hur din företagsorganisation ser ut och liknande saker. Kan du till exempel skapa ett intressant flöde på Flickr kan det vara en bra idé, klarar du att blogga vasst och intressant är det en bra idé, har du underlag för ett forum som skulle få några medlemmar kan du kika på Ning och andra tjänster. Och så vidare.
Det enda råd jag skulle börja med att ge är “skapa inte en fan-page på Facebook”: alla gör det, men få kan utnyttja det på ett vettigt sätt.

Så rent generellt tycker jag inte att man kan ge några vettiga övergripande råd: för att bli intressant måste du tillföra något, helst något som du är bäst på eller gör på bäst sätt, och det är alltid individuellt.

Du får gärna ringa mig så kan vi prata lite kring vad en eventbyrå skulle kunna göra – om du först funderar på vad denna eventbyrå gör, hur många som är anställda, vilken kundgrupp man vänder sig till och vad man vill uppnå. Då finns konkreta utgångspunkter och en “företagspersonlighet” som kan fungera som en mall för vad man skulle kunna göra.

Så, vill du prata mer så hörs vi!

Vänliga hälsningar

Per

Var det typ världens sämsta svar? Eller bara typiskt luddigt à la P. Torberger?
Well, det återstår att se. Kanske hör jag aldrig av henne igen, men med lite tur ringer telefonen.