Det är viktigt att du läser Johan, Nina, Dan & Mattias

14 Mar

Sharing is caring. Nedan några bevis från människ0r som cärat lite extra nyligen.

Från varumärke med historia till ett med en framtid
Hr. Ronnestam har på sistone sänkt farten i bloggandet, men det han levererar har istället varit guld. I sin senaste artikel berättar han om varumärkes-förflyttningen av dykprodukttillverkaren Poseidon.
Han gör det riktigt, riktigt bra tycker jag. Det är sällan någon är så tydlig och pedagogisk kring ett jobb – hade medierna lyckats prestera artiklar som den här om reklam- och marknadsföring lite oftare, hade de haft enklare att hitta läsare.
Lärorikt och insiktsgivande.

Reklambranschen är på rätt väg – Nina Åkestam lugnar ner sig
Nina Åkestam har skrivit ett bra inlägg om förändringen i branschen under de senaste fyra åren, och hur den har gjort henne mindre arg. ”Branschen är på rätt väg”, säger hon. Fast på ett bättre sätt.
Resultatet är att Åkestam är mindre arg och får svårare att blogga.

Snacket om en helt ny värld är tjurbajs
Jo, jag har pratat rätt mycket om Åkestam Holst-plannern Dan Landins blogg Do not fear mistakes på sistone. Men det har en naturlig förklaring. Dels tycker jag helt enkelt att den är skitbra, dels har Landin – åtminstone tror jag det – ökat publiceringstakten en del. Bra det.
Den här gången diskuterar han via ett citat av Paul Feldwick hur nytt allt det nya egentligen är. Inte alls, blir svaret.

Jag håller med, men tycker att Feldwick riktar in sig på det minst intressanta: att allt nytt egentligen förändrar väldigt lite. Det intressanta, tycker jag, är vad det faktiskt förändrar.
Om det råkade jag skriva en kommentar längre än själva inlägget. Pinsamt, men ett tecken på att jag blev engagerad.
Det slår mig också nu hur vältajmat detta inlägg är, i förhållande till Nina Åkestams ovan. Slump eller kausalitet?

Vad vet folket om reklam?
Mattias Åkerberg lanserar på Please Copy Me den nya tävlingen ”Folkets Guldägg” (som snart byter namn). Jag står lite tveksam till det hela. Främst för att min erfarenhet av denna typ av tävlingar, där folk i största allmänhet får ta ställning kring rätt komplicerade frågor, lätt blir ögongodis-tävlingar. Det som är snyggt, vinner. Någon djupare analys blir det sällan tal om, eftersom det kräver ordentligt med tid.
Samtidigt tycker jag att idén att låta folk tycka till för att på så sätt ge reklamproducenterna insikt i mottagarnas attityder är värdefull. Så, självklart ska Folkets Guldägg genomföras. Gå in och läs och tyck om tävlingen!

Uppdaterat: Nähä, det blir inget Folkets Guldägg. Inte i år, i allafall. B.