Felmeddelande träder fram – därför avslöjade han The Viral Company och Samsung

22 Feb

I dag fick jag ett mejl. Ett mejl från KidCactus, användaren som jag spekulerade i kunde vara samma person som Felmeddelande.

Så ligger det till, intygar KidCactus, alias Mattias, som ger denna förklaring till att han gav sig ut och jagade Samsung-spam:

”Vem är Felmeddelande? Det är alltså jag, KidCactus, a.k.a Mattias.

Varför vill Felmeddelande att Samsung ska misslyckas? Av den enkla
anledningen att jag upptäckte det hela på mitt “hemmaforum”
Gameplayer. Jag har tidigare varit moderator på det forumet och har
många gånger stött på användare, forum- och blogginlägg där liknande
marknadsföring används. Efter ett tag tröttnar man. För skojs skull
började jag kolla runt på nätet om de kört med detta på fler ställen,
och hittade som du märkt en väldans massa forum. Eftersom ingen över
huvud taget verkade vara medvetan om detta så tyckte jag att jag kunde
vara vänlig och tala om för dem vad som pågick på deras forum. Vissa
förstod direkt, andra tog till och med bort mitt inlägg och skickade
PM där de försvarade “personen” som skrivit inlägget.

Jag likställer det med lurendrejeri och tycker att det är otroligt
dåligt av ett företag att lura eventuella framtida kunder på detta
sätt. Sen att det enligt lag tydligt måste framgå vad som är reklam
kan man ju också fundera över — de spelar verkligen i en gråzon här.

Är Felmeddelande Samsungs egen Deep Throat? Nej, jag jobbar varken åt
Samsung, eller någon konkurrent till dem eller The Viral Company. Jag
är en helt vanlig privatperson som inte ens jobbar i den branschen.
Men jag äger faktiskt en Samsung-tv, som jag är mycket nöjd med!”

Tack, Mattias, för att du stillade min nyfikenhet – och kanske några andras. :)

Kan vi vänta oss mer av den här varan i framtiden – alltså användare som reagerar på dåligt genomförd marknadsföring och bestämmer sig för att agera? Jag misstänker det. Men tycker att det är bra, eftersom det leder till att dålig marknadsföring slår ut sig själv.