Tack vare Clindh på Twitter får jag veta att Samsung försöker smygmarknadsföra sig på olika forum. Ett besök på Utsidan, pekar vidare till Byggahus.se.
Det visar sig att ”Karinek” och ”Vestanvind” båda jobbar åt reklambyrån The Viral Company, som har Samsung som kund. Detta avslöjas i båda fallen av ”Felmeddelande”.
Och här väcks min nyfikenhet på riktigt. Vem är Felmeddelande? Varför vill Felmeddelande att Samsung ska misslyckas? Är Felmeddelande Samsungs egen Deep Throat?
Jag söker vidare, och hittar fler inlägg på olika forum i samma ämne: På filmforumet ”Undertexter” finns Grusmannen, på träningsforumet Kolozzeum finns Pilly, på Pricerunners forum finns Asbra – alla upptäckta och pekade på av Felmeddelande.
Det här är riktigt, riktigt spännande. Och, som gammelmedia brukar skriva – ”avslöjar” och ”läste det först” ;)
Uppdatering:
Kan inte släppa det här nu, för spännande. Googla power.moltoman.com, så får du (ett kort tag till) en lista på alla forum där de smygreklamat. Här är några: DVD-forum (hyp3r), Fuska.se (InteGreger), Maxteknik.se (Mackeman) och slutligen en vacker tråd på Gameplayer.
Och i denna sista tråd, dyker det upp en figur som heter KidCactus, som avslöjar kampanjen. Är det månne KidCactus som sedan bedrivit häxjakt på The Viral Company? Är KidCactus densamma som Felmeddelande? Jakten går vidare …
——
Uppdaterat igen:
Fler forum som har postats på, där Felmeddelande jagar: Macworld.se, MMA Forum, Grafiskt Forum, Alltomxp.se, Alltomvista.se, MaxTeknik Forum, Svenska Elektronikforumet, BFHQ.se, Sweclockers, Scifinytt.ses forum. Länkarna hittar du med en sökning på frasen Felmeddelande “The Viral Company”.
Hur har Felmeddelande jobbat? Jo, tydligen har byrån använt en smiley som länkar till domänen power.moltoman.com, för att kunna spåra sina inlägg och när det händer saker där. Genom att helt enkelt söka på “power.moltoman.com”, har Felmeddelande hittat många trådar där reklambyrån har varit inne och kommenterat.
Men, min nyfikenhet kvarstår: vem i helvete är Felmeddelande?
——
Uppdaterat 100215:
Åsk Wäppling, alias Dabitch, har varit i kontakt med Samsung angående detta. Hon publicerar deras svar på sin blogg. I korthet säger de att detta är en nyhet för dem och att de har som policy att vara tydliga med vad de gör.
[…] efter All I want for Xmas is a PSP fiaskot. Men nu är det dags igen. Kolla denna posten och läs detta blogginlägg. Hur kan man vara så ignorant vad gäller tillit,webbens […]
Varför blir du så varm i kläderna, Per?
Är det här något nytt, jag känner till massor med stora och små företag som gör “smygreklam” på forum osv. Känns inte som en stor sak detta, snarare en möjlig vendetta från en f d anställd på TVC…
För att det är skitspännande, förstås. Grejen är inte smygreklamen i sig, det är TVC inte först med. Men de är väldigt avslöjade: det är intressant i sig. Vad får det för konsekvenser? Hur påverkar det Samsungs varumärke?
Men, mer än allt annat (vilket jag ju skriver): Vem är Felmeddelande? Varför vill personen spräcka kampanjen?
Det är helt ok att du tycker att det är skittrist. Och intressant att du tycker det är helt normalt att göra reklam på det här sättet.
Nog är det intressant, högintressant på flera sätt. 1) Arbetsmetoden från byrån, 2) Vem är han eller hon som trackar inläggen? 3) Varför gör han eller hon det? Kan det vara en konkurrent till Samsung eller är det en bitter fd. medarbetare på The Viral Company eller nån som är sjukt missnöjd med sin Samsung-TV??
Ser fram emot att följa upplösningen.
Intressant! Man blir ju lite förundrad över hur oraffinerat meddelandena är skrivna. “min sambo ÄÄÄLSKAR att sitta på Youtube hela dagarna”. Hur trovärdigt låter det?
Stefan: ja, det är just det. Vem är det som lägger tid på att spåra dessa inlägg och uppmärksamma andra användare på dem? Som ”Arvid” ovan säger, det kan vara en vendetta från före detta anställd. Men tänk om det inte är det? DÅ har vi ett intressant fenomen.
Tror dessvärre att jag nått vägs ände vad gäller researchen. Felmeddelande är själv väldigt anonym, för att komma längre skulle jag behöva ip-adresser. Eller?
Eller så skulle jag behöva vara Fredrik Laurin eller Leif Holmqvist, kanske.
Väntar på att “felmeddelande-personen” ger sig till känna och bringar klarhet i frågan. Eller åtminstone berättar varför människan gör det här. Want to know!
Personligen tycker jag det är oerhört intressant, pga att jag tycker beteendet är riktigt illa och förstör för andra företag som försöker bete sig korrekt på forum.
ahaha, mycket roande. Manuell trackback:
http://adland.tv/content/samsung-media-20-seeding-viral-company-fails-spectacularly-due-deep-throat
Jag hittade ett inlägg i Fotosidans forum också, inlagt för en månad sedan.
Den medlemmen har epostadress på en domän reggad av … Oscar Trollheden (lämpligt namn :-), styrelseledamot i The Viral Company
Och läckan är upptäckt. Går inte längre att googla “power.moltoman.com”.
Ska bli intressant att se om detta blåser upp eller om “The Viral Company” kommer lyckas med sin skade-kontroll av varumärket Samsung :)
Trodde jag med, men det är inte länken till just power.moltoman.com som är intressant, utan alla de andra sökresultaten. I serpen hittar du alltså en bunt sajter, men inte alla, där det finns en länk till power. molto…, det är de resultaten som är de intressanta.
Christer: Fast det var kanske det mest hederliga hittills – då går det i allafall att spåra personen bakom nicket ;)
“– Mäta är helt elementärt för det vi gör, säger Henrik Johansson. Grundare av The Viral Company”
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.270326/sa-mater-du-sociala-medier
Wow – det här börjar bli ett ”öppet gräv”! Tack @Daniel! :)
*hämtar popcorn* Trollheden var ju underbart.
Alltså, det är ju ganska intressant! Nu har denna “upptäckt” snurrat runt i flera forum. Och vips så har Samsung spridit sitt varumärke mycket mer än många kanske hade hoppats på. Ta den!
Jag är moderator på ett internationellt välkänt spelforum. Den här metoden med en tracker-smiley är IDENTISK med vissa former av Viagra-spam och annan skräp-spam som jag städar upp ett antal gånger i veckan. Snyggt jobb, Samsung och The Viral Company. Nu är ni spammare.
Fredrik: Jo, det är sant, men behöver Samsung verkligen sprida namnet ”Samsung”? Det är ju inte direkt Smörfälla margarin vi talar om: DE skulle kunna ha nytta av ökad kännedom rakt av.
Jag tror att alla varumärken förändras åt fel håll när sånt här händer. Om detta nu uppmärksammas på många håll, kommer framtida information om Samsung kanske bli skyldig via bekantskap, folk kommer misstänka fuffens när folk pratar positivt om varumärket utan att bära företagskepsen. Bortsett från att det är rätt pinsamt som helhet.
Vill understryka att jag inte hyser något agg mot varken byrån eller företaget – de har gjort ett misstag som de får leva med. Who hasn’t?
Det här är ju bara en storm i ett vattenglas!
Vilka starka varumärken finns inte aktivt med i sociala media?
Skillnaden i detta fall är ju bara att de vill mäta vilka forum som faktiskt har några besökare.som pratar och det är ju självklart så jävla irriterande för dom som sköter forumen. Dom vill ju alla vara bäst utan insyn.
Inga konstigheter alls tycker jag nu år 2010….
Samsung gör precis som många andra bolag, bland annat låter Apple rykten ut, är det enda felet Samsung gör att det upptäcks, och sedan skulle de gå ut och säga som det är samma, det var upptäckt.
Baklager om mit svenska inte är så bra, men jag är dansk.
Kanske dags att ändra länkningen till dvdforum. Får upp ett inlägg som ska redigeras där den som klickar står som författare. Vettefan hur ni lyckats med detta. Eller var det meningen? Twillight Zone heter det, inte “Felmeddelande”. ;)
[…] Pers Värld, Media Culpa og Twitter-brukeren @Al3×4nd3rR) var addthis_language = 'en'; Share| […]
Jan: du har helt rätt, de är inte ensamma om metoden, skillnaden är att Felmeddelande blottla det hela. Och då hamnar Samsung/TVC i ett omöjligt läge. Det GÅR inte att säga “förlåt, det var inte meningen”, för det var det. Knipa.
Men, jag undrar fortfarande vem Felmeddelande är. Och din svenska funkar fint – du skulle se min danska ;)
Fredric: nej, inte meningen. Ska ändra.
[…] #blogg #familjeliv #fredrikwesterlund #politik fredrik westerlund blogg 6 Tweets Deep throat avslöjar The Viral Company – öppnar Samsung-gate | Pers Värld Tack vare Clindh på Twitter får jag veta att Samsung försöker smygmarknadsföra sig på […]
David: Ja, kanske. Som tidigare sagt, det som skiljer detta fall från eventuella andra är att aktiviteten blev känd (och jag är fortfarande mindre brydd över det klumpiga pr-försöket än över att Felmeddelande bestämt sig för att avslöja det hela).
A propos starka varumärken och aktivt i sociala medier har du kanske rätt, det är ju inte det som är grejen utan hur de agerat. Personligen tror jag helt klart på att de vunnit på att vara öppna. Hade någon verkligen blivit arg för en ärlig fråga? ”Hej, vi på Samsung undrar om någon testat vår teknik?”. Eller att använda ambassadörer från forumen.
Annars tycker jag att det är rätt tragiskt att flera kommentatorer här väljer att betrakta sådana här metoder som vardagsmat. Jag skulle säga att det går tvärs emot rådande trender i samhället och snarare tyder på slapphet, och är metoder som jag själv absolut inte vill varken förknippas med eller ha som skyltfönster för den bransch jag verkar i.
Mycket intressant story, Per.
Ang. “Felmeddelande:s” identitet kan man väl nästan utgå från att han åtminstone har inblick i TVC:s verksamhet. Hur skulle han annars ha någon aning om att just “power.moltoman.com” har något att göra med TVC?
Nja, är inte säker på det. Har inte kollat, men ägaren borde väl synas på en Ripe-tjänst tex?
Såklart, att jag inte tänkte på det! En snabb koll på domaintools gav att ägaren är en viss “Oscar Trollheden” (som för övrigt verkar stå på 30 övriga domäner). Kanske dags att börja söka efter dessa på forumen, nu då?
Frestande – men det kan bli lite mycket Pandoras ask, så jag låter nog bli ;)
[…] fredags kunde man läs på bland annat bloggen Pers Värld om följetongen kring Samsung PR-trick som självantände och backfire:ade. Tydligen så hade the […]
[…] tip to @pellet who blogged about this story he calls Samsung-gate, in Swedish this morning. See also Adland (in […]
[…] så kommer du att reta upp folk som kommer att göra allt för att få dig att se dum ut. I exemplet från förra veckan hade det inte förvånat mig det minsta om Felmeddelande (som avslöjade de klumpiga […]
[…] Footnote: Original story found here, in Swedish. […]
[…] och gått till botten med sina frågor. Per Torberger fastnade för en tweet om Samsung, och nyfikenheten tog överhanden. Också Hans Kullin hakade på. Bra jobbat. Och när jag ändå hyllar Kullin vill jag passa på […]
[…] Sparat i Lådan, Media & Internet on Feb.17, 2010 PR-byrån The Viral Company och Samsung är avslöjade som falska ”forumvänner”. […]