Behålla engagemanget balansgång för Saab

28 Jan

En av de absolut mest intressanta, brännande och utmanande frågorna för Saabs nya ägare och deras reklambyråer, Lowe Brindfors och Valentin & Byhr, blir denna: hur ska Saab förvaltas och utvecklas i samklang med alla dem som ställt upp för företaget under året som varit?

Det var inte bloggare eller gräsrötter som såg till att Saab överlevde, det var i första hand Spyker och GM: inte tu tal om det. Men ända sedan de första beskeden om att Saab riskerade nedläggning har tusentals gjort sin röst hörd på olika sätt. Det är helt enkelt väldigt många som har engagerat sig väldigt mycket, och som Steven Wade, personen bakom bloggen Saabunited.com säger, opinionen har kanske bidragit till att GM inte kunnat göra sig av med Saab utanför strålkastarljuset. Saabs överlevnad som varumärke har helt enkelt blivit en viktig faktor för att GM:s varumärke ska må bra.

Engagemanget gläder nog Saab på många sätt. Men ett engagemang innebär också motkrav. Rätt eller orätt, när du ställt dig upp för någonting, kommer du sedan att vilja vara någon som räknas, vars röst betyder någonting.

Och det är här den här intressanta frågan dyker upp. Hur ska Saab och företagets byråer lyckas balansera en lyssnande roll, med rollen som förnyare av ett företag på ruinens brant?

För att ta ett exempel. Säg att Saab bjuder in sina beundrare att komma med idéer och förslag på hur företaget ska förändras, vilka bilar som ska göras eller något liknande. Då har de på en gång tillgodosett ett krav, möjligheten att kommunicera med ledningen.
Å andra sidan lägger de upp ett annat krav på sig själva: att tillmötesgå eller på annat sätt hantera alla dessa förslag och tankar på ett sätt som gör att engagemanget fortlever och inte förbyts i en känsla av att ha blivit bedragen eller utnyttjad.

Så, Saab har en spännande tid framför sig som företag. Brindfors och Valentin som reklambyråer. Och vi andra som sköna studenter och kommentatorer till en process som kommer att vara aktuell och granskas på många håll de närmsta åren.

(En av granskarna blir förstås Resumé, och Viggo Cavling ägnade en del åt sin senaste ledare åt Saab. ”Mer reklam”, ser han framför sig.)

(Hos Dagens Media kan du för övrigt läsa lite om vad några varumärkesexperter tror Saab behöver. Även för dem är entusiasterna viktiga, och företagets viktigaste målgrupp.)