Victors & Spoils – världens första crowdsourcing-byrå

29 Oct

Nyligen startade Victors & Spoils, världens första crowdsourcade reklambyrå(?).”Let’s change the ad industry”, utropar de våghalsigt på sin hemsida.

Crowdsourcad reklambyrå? Nä, nu får de väl ge sig?

Ja, jo, crowdsourcing är väl som begrepp rätt överanvänt idag. Det tycker byrån själva också, men säger att de kommer att syssla med en kontrollerad process.
För sin crowd letar de nu duktiga kreatörer inom alla discipliner. De lovar intressanta uppdrag för den som vill, de lovar att jobben ska bli rikligt belönade i jämförelse med andra crowdsourcingtillfällen.

Bra idé? Jag tycker det, men kanske i första hand att det är en väldigt kul och spännande idé. Utfallet kommer att bero på hur väl de lyckas övertyga potentiella kunder om överlägsenheten i sin process, hur bra kreatörer de lyckas samla, hur intresserade dessa är att jobba i projekten och om hur belöningen för crowddeltagarna blir.
Victors & Spoils tar ett steg längre, men idéerna de presenterar på sin sajt liknar i anden de tankar byrån Volontaire presenterat. En stor skillnad är att Volontaire uttalat söker människor som inte har reklam och kommunikation som levebröd.

Bilda din egen uppfattning om Victors & Spoils på deras hemsida.
Eller låt dig förföras av öppningsstatementet på deras blogg.
Läs eventuellt också i NYT.

Tipstack till BBHLabs.

(Råkade hitta detta fynd på Volontaires hemsida, kolla iphone-skärmen. Jag lyckas komma med med inte mindre än två fantastiska tweetar på bild. Bombastiskt.)