Sjukt opassande typsnittsval av Rädda barnen

12 Oct

Sitter i tv-soffan och halvglor på reklampausen i väntan på Idol. Dittan, dattan, bättre, sämre, Rädda barnen, blutten, bl …

Men vänta nu. Rädda barnen använder alltså Gill sans som hustypsnitt.

Hur fan har de tänkt?!

Jag är medveten om att jag tillhör en svensk minoritet på kanske ett 100 000-tal personer som känner igen vissa typsnitt. Kanske även en ännu mindre minoritet som vet lite om några upphovsmän.
Jag är också smärtsamt medveten om att ett typsnitts historia, tidpunkten för dess tillkomst och ursprungliga syften inte är relevanta för läsaren. Så tack, det behöver jag inte få förklarat för mig.

Men det är helt, helt uppåt väggarna att Rädda barnen av alla hundratals bra, hundratusentals existerande typsnitt, lyckas välja det absolut mest opassande möjliga som sitt profiltypsnitt.

När jag, och kanske några 100-tal andra svenskar, ser Gill sans i Rädda barnens reklam, tänker vi att ”jaha, Gill. Men Eric Gill var ju pornograf” (han gjorde erotiska bilder, vilket i dag hade varit samma som pornograf).

Och ”Jaha, Eric Gill. Den religiöse fanatikern”.

Och: ”Men Gill. Vafan. Han som hade ett incestförhållande med sin syster. Och förgrep sig på sina barn. Och skrev utförligt om det i sin dagbok. Hur i helv …”

I vanliga fall kan man ju helt enkelt bortse från detta och använda typsnittet. Men finns det något annat typsnitt som kunde vara ett så genomuselt val som Gill sans för en organisation som Rädda barnen?

Om Gill:
Wikipedia
Ur en katoliks synvinkel (med bra källor).

Språk- och typsnittsövning:

Gill Sans av Matthieu DufourVimeo.

————–

Uppdaterat 091014

Det här inlägget har fått väldigt mycket uppmärksamhet. Som en av många i ”80 besök om dan”-träsket är det naturligtvis skoj att då och då ha väldigt många läsare, men i detta fall blir det lite speciellt. Typsnittstecknarens böjelser har egentligen inget alls med typsnittets kvalitet att göra och är inget Rädda Barnen – eller andra organisationer – kan förväntas beakta i ett profilarbete. Den här gången blev det bara olyckligt träffande.

Jag tycker att RB ska lägga sina pengar på att hjälpa behövande barn, inte att byta profiler. Typsnittet kommer att bytas vid en kommande revision, den behöver inte tidigareläggas. Oro för att uppmärksamheten kring denna postning ska påskynda revisionen, har jag flera gånger övervägt att radera posten. Då RB meddelat att de redan håller på att se över sin profil, antar jag att denna postning varken påskyndar eller fördröjer.

Därför lämnar jag den istället uppe som ett belysande exempel på hur snabbt ett budskap i dag kan spridas i sociala medier. Länken till den här posten, spreds under en förmiddag till tusentals användare på Twitter: enligt Twinglys bloggsök skrevs närmare 40 Twitter-inlägg om detta. Via Facebook nådde den ytterligare några hundra. Sedan publiceringen har länken också spritts via e-post och bloggar, bloggar, bloggar, bloggar,  samt via olika nyhetsmedier, nyhetsmedier.

Hade en stor blogg (=många läsare) skrivit, om ett stort företag, hade spridningen mångfaldigats.

För företag, personer och organisationer som fortfarande tycker att Twitter, Facebook, bloggar eller nätet som helhet är trams, babbel och flugor, finns det goda skäl att tänka om.