Snabbläst och tipsvärt

25 Aug

Googles makt är skrämmande

Vill uppmärksamma JMWs Brit Stakstons artikel där hon berättar hur hon tänkt argumentera för att Google är potentiellt ont, eftersom jag håller med. Hennes inlägg hittar du här. Mitt inlägg i frågan finns här. Och blir du intresserad av debattformatet Debate on, startat av Tomas Seo som också startade Sveriges designer för ett antal år sedan, kan du titta här.

Lowe love Saab

Brindfors har gjort en ny film för Saab, som ska renovera varumärket hos dig. Och mig.

Något knaprar mitt bredband och det är lite hackigt, men jag gillar filmens känsla. Däremot känns den inte så nyskapande och innovativ, vilket kanske hade varit på sin plats när man vill uppmärksamma en ny bil och företaget ska stå för bland annat innovation (enligt cd Rickard Villard i Resumés artikel). Show, don’t tell, liksom. Nu känns det som en bilreklam.

Nästa gång borde de helt enkelt göra en intervju med Per Gillbrand, som jag tidigare tipsat om. 30 sekunder med pratminus från honom, borde kunna göra underverk för bilmärket.

Brand-mannen bjuder in Lederhausen och Rönne

Micco Grönholm som driver The Brand Man har låtit Mats Lederhausen, tidigare på McDonalds, och Mats Rönne, ordförande i Sveriges Annonsörer och tidigare varumärkeschef på Electrolux, gästblogga. Bitvis svårtuggat, bitvis klyschigt, men läsvärt. Läs också Grönholms egen artikel om det nya kommunikationsklimatet och hur det påverkar oss.