Ditt, kundens och det verkliga problemet

16 Jun

Jag har börjat fundera kring en iakttagelse. Det handlar om problem, problem inom marknadsföring. Det här är min tes.

Det finns alltid tre möjliga problem för dig som kommunikatör att lösa.
1. Ditt problem
2. Kundens problem
3. Det verkliga problemet.

Ditt problem är att du i varje uppdrag måste åstadkomma någonting, någonting som med bättre eller sämre effekt kommer att förändra något. Det kan vara en printannons, en kampanjsajt, en film, sång, skylt, profilguide eller något annat.
Detta problem är i första hand kreativt.

Kundens problem kan vara många olika. I dag är det lite poppis att slänga sig med en fras som ”gör inte reklam om du får bättre effekt av att förbättra kundtjänsten”, och den handlar om just detta problem. Ibland är kundens problem helt enkelt bristande kommunikation, ibland är det problem med varumärket, med produkten eller något annat.
Detta problem kan vara många, men du hittar det genom analys.

Det verkliga problemet är det problem som ligger bakom kundens problem – och ibland kundens produkt. Detta är ofta ett stort, krångligt och diffust problem. Och väldigt svårt att faktiskt göra någonting åt.
Detta problem kan vara fysiskt, politiskt och mycket annat – men ofta rätt lätt att hitta.

Ett exempel. Om Stadsmissionen dyker upp hos dig och ber om hjälp att samla in mer pengar, kan du välja mellan att fokusera på tre olika problem.
1. Ditt problem. Du kan göra en kampanj av ett eller annat slag, som syftar till att  uppmana folk att bidra mer till Stadsmissionens verksamhet.
2. Kundens problem. De är ständigt i behov av nya pengar och det är svårt att få människor att ge i tillräcklig utsträckning.
3. Det verkliga problemet. Det finns människor som behöver hjälp av Stadsmissionen.

Vilket problem väljer du nu att lösa?
Gör du en kampanj – kanske lysande – som gör att människor öppnar plånböckerna?
Ser du över Stadsmissionens organisation, kostnadsmassa och annat för att se hur deras behov av pengar kan minska?
Eller försöker du att minska behovet av Stadsmissionens tjänster på riktigt?

Jag lägger ingen värdering i de olika valen, jag säger inte att det ena alltid är bättre än det andra. Faktum är att jag tror att väldigt många aktörer – inom välgörenhet såväl som näringslivet – inte alls vill att du löser det verkliga problemet, eftersom det kan göra dem överflödiga.
På samma sätt tror jag att många aktörer tycker att det är skitjobbigt med förändring och helt enkelt vill ha en kampanj, ingen jäkla besserwisser som inte fattar att vi har testat det där och det funkade inte då heller.

Men för oss som sitter på andra sidan kan det vara både viktigt och intressant att fundera på vilka problem vi faktiskt riktar in oss på. Att någon gång ibland sikta på det verkliga problemet kan vara utvecklande – både för vårt yrkeskunnande, oss själva och för vår självkänsla.

Är jag något på spåret? Borde jag ha gått och lagt mig lite tidigare i dag, istället för att sitta här och svamla? Eller har jag bekräftat en gammal eller gett dig en ny tanke?