BBH visar vägen för kommunikationsköparna

15 Apr

Resumé skriver om Bartle, Bogle, Hegarty (BBH) vars senaste tilltag ”upprör branschen”. BBH är på jakt efter en ny logotyp till sin ”Labs”-avdelning: det borde vara en rätt enkel kaka för en reklambyrå. Men istället för ta den enkla vägen och låta en designer inhouse eller någon samarbetspartner göra jobbet, har BBH valt att öppna upp för allmähneten att komma med förslag.

Några av bidragen på Crowdspring

Några av bidragen på Crowdspring

På sajten Crowdspring kan vem som helst läsa briefen, skicka in sitt bidrag och ha chansen att vinna förstapriset på cirka 12 000 kronor, 1 500 dollar. Upplägget är detsamma som svenska Xtraworks och Mypitch använder.

Detta har upprört branschen, eller åtminstone en reklambloggare, enligt Resumé: tydligen borde BBH ha gått den vanliga vägen för detta uppdrag.

Själv är jag extremt kluven till detta. I inlägget om designs värde till exempel, argumenterar jag emot och Johan Ronnestam för crowdsourcing för design (se kommentarerna). Samtidigt tycker jag ofta att byråer och konsulter (delvis för att glädja kunden) krånglar till det väldigt mycket. Så, i detta fall:

Å ena sidan, det BBH gör kan verkligen innebära ett underkännande av kommunikationsbranschens strategiska, idémässiga och hantverksmässiga kompetens. Det sker om till exempel en tävlingscyklist vinner tävlingen. Vinner en etablerad designer, blir det tvärtom ett bevis på att det krävs en tränad designer för att göra något bra.

Dessutom, betalningen de erbjuder är i branschmått mätt löjligt låg. Bra pengar för en frilans som lägger några timmar, visst, men inte för en byrå. Det är ett underkännande av branschens arvoden: uppenbarligen tycker en stor stark reklambyrå att det inte behövs så mycket tid / pengar för att genomföra denna process. Varför ska byråkunderna då betala så mycket?

Å andra sidan: att utnyttja ”klusterkraft”, crowdsourcing, för att lösa en uppgift är på uppgång och har många bra poänger, bland annat felsökning, större kollektiv kunskap och idékraft bland annat. Genom att själva utnyttja detta, visar BBH att byrån inte försvarar gamla affärsmodeller utan är öppna för nya metoder. Rätt metod för rätt tillfälle, kanske.

Det är en öppenhet jag gillar.

Vad tycker du själv?

PS. Noterar också att Resumé blivit väldigt generösa med länkar i sina artiklar. Äntligen, får man väl säga.

Följ min blogg med bloglovin