Bra läsning i väntan på bättre

14 Apr

I går körde jag bil i två timmar. Som tur var sände P4 just under denna tid sitt program P4 Granskar, denna gång om företaget Saab. Återblickar, analys, tyckande och tänkande. Tyvärr finns det inte att lyssna på på sr.se ännu (varför?), men för att jag inte ska glömma det länkar jag till artikeln om programmet. Nu är programmet utlagt för lyssning.
Bäst är Per Gillstad Gillbrand, 75-årig före detta motorbyggare på Saab, som knivskarpt och klockrent berättar varför Saab gått ännu mer åt helvete under GM:s ägande. Bra är också före detta vd:n som berättar om hur bilmärket växte på 70-talet.

Obligatorisk läsning för grafiska designer är denna artikel på Design Observer, skriven av Adrian Shaughnessy. 10 grafiska design-paradoxer är rubriken, och han levererar tio vassa åsikter hela branschen borde ta till sig. Det gäller inte bara grafiska designer, fler borde få sig en tankeställare.

Underhållande och träffande, om än inte komplett, om radioreklam skriver Kontaktmannen. Skippa flamset, platta skämt och sånger och var varsam med kändisar är råden han ger. På sitt eget drastiska, giljotinistiska sätt, naturligtvis.

Och, sist men verkligen inte minst: Leon på Jung von Matts smått herkulösa jobb med sin artikelserie ”Advice for the next generation planner”, där han intervjuat inte mindre än tolv planner världen över och bett dem om sitt eller sina bästa råd till blivande planner. OBS att du måste börja läsa artikeln i botten på sidan. Sedan bläddra till sidan ett för resten.
Enligt mig: Leon producerar med detta ny, relevant information för sina läsare. Det är visserligen fortfarande åsikter, men inte hans egna. Precis sånt här krävs mer av för att bloggen ska kunna bli ett verkligt förstahandsalternativ till de etablerade medierna.

I väntan på en fortsättning, that is.