En bra annons (som kanske kunde bli bättre)

10 Mar

I all sin enkelhet: detta tycker jag är en bra annons.

KLM-annons av AD&D Advertising

KLM-annons av AD&D Advertising

Dels för att den är i just all sin enkelhet. Inga fyndigheter, inget krumelurande. Poff.
Dels för att den är vältajmad och är tydlig.

Svagheten är att det enda den säger är att KLM (och Air France ser det ut som, om man tittar under underskriften) har 255 destinationer. Och att någon på företaget håller sig uppdaterad om kungahuset.

Det krånglar till upplägget och tar bort en del av charmen, men lite mer text och lite mer krångel kanske hade kunnat ge mycket mer tillbaka, trots allt. Till exempel kunde texten ha sagt att ”vi skulle gärna ha bjudit på bröllopsresan, men behandlar alla våra gäster lika”. Men att ”vi ger er istället 20 procent rabatt på resan om ni beställer den i mars och reser i juni – er och alla andra, faktiskt”. Då har annonsen plötsligt blivit relevant för fler. Holländska KLM, born in the land of liberals, men framförallt revolutionens Frankrike, kunde ha fått lite nationell anknytning på köpet, utan att nämna det.

Det där med 255 destinationer kunde ju petas in i en sista mening, som kunde säga att ”eftersom mars har 31 dagar, kan ni ägna 30 av dem åt att botanisera bland våra 255 resmål. Då hinner ni ändå resa med kunglig rabatt.”

Bättre, eller bara krångligt?